Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie Ferrari v F1

Scuderia Ferrari. Slovo scuderia v italštině znamená stáj ve smyslu konírny, ale také závodního týmu. Tým skákajícího koníka. Na svém kontě má 17 Pohárů konstruktérů, 15 Pohárů jezdců a k dnešnímu dni 238 vítězství ve velkých cenách. Fanouškům Ferrari se přezdívá tifosi. Italsky jednoduše fanoušek.

V roce 1898 se v italské Modeně narodil Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari. Prostě Enzo. Stal se závodníkem společnosti Alfa Romeo, ale brzy se začal soustředit na manažerskou a technickou práci. Pro Alfu Romeo začal spravovat závodní auta od 16. listopadu 1929 tak činil pod hlavičkou své firmy Scuderia Ferrari. Alfa Romeo a Enzo Scuderia Ferrari spolupracovali dalších 19 let,  než se Alfa rozhodla Scuderii Ferrari pohltit a založit vlastní závodní značku Alfa Corse. Enzo Ferrari a Alfa Romeo se rozešli a pak přišla 2. Světová válka.

50. léta F1

Enzo založil vlastní tým, který během 2. světové války pomáhal výrobě strojů. Dílna se z Modeny přesunula do Maranella. První vůz Ferrari ve formulích se nazýval Ferrari 125. Ovšem nakonec do závodu nenastoupil z důvodu sporům o peníze za start. Poté co opustila formuli 1 stáj Alfa Romeo, vůz Ferrari dokázal dominovat 4 roky. V roce 1956 avšak přišla konkurence v podobě Maserati a Mercedesu.

Prodej Fiatu - konec 60. let

V sezoně 1961 vyhrálo Ferrari titul s Američanem Phillem Hillem v éře nových technických pravidel s vozem Ferrari 156, ale jen o jeden pouhý bod s týmovým kolegou. O rok později kvůli stávkám dělníků a dalším problémům vedly k vynechání řady závodů. V roce 1963 vyhrálo Ferrari pouze jediný závod. 1964 se jim opět podařilo získat titul jezdců. Rok 1966 vyhrálo Ferrari opět jen jediný závod a roku 1967 se jim nepodařilo získat ani jedno vítezství. To samé se stalo v roce 1968 a 1969. Avšak v roce 1986 je známo prodej automobilky Fiat za tehdejších 11 milionů dolarů

Niki Lauda 70. léta

Ferrari prohrálo titul jen o 7 bodů v sezoně 1970. První tři roky dekády byly tragické, ale pro sezonu 1974 Ferrari najalo Rakušana Nikiho Laudu a stáhlo se ze sportovních vozů. Niki Lauda slavil titul v sezoně 1975 před jeho proslulým ročníkem 1976, na které Lauda havaroval a málem se nedostal ze monopostu, který po celou dobu hořel. To nic nemění na tom, že v rok nehody prohrál pouze o jediný bod s Jamesem Huntem. Lauda se, ale vrátil o rok později a titul opět získal. 

Gillese Villeneuve a Enzo Ferrari umírají - 80. léta

Začátek dekády patřil Williamsu, ale v roce 1982 Ferrari získalo alespoň Pohár konstruktérů, i když titul slavil Keke Rosberg z Williamsu. Byla to ale malá útěcha, protože v belgickém Zolderu při děsivé havárii zemřel Gillese Villeneuve. Gillese Villeneuve byl talentovaný jezdec za Ferrari. Po jeho smrti byl Kanadaský okruh v Quebecu přejmenován na Circuit Gilles Villeneuve. 14. srpna 1988 ve věku 90 let umírá Enzo Ferrari.

Ferrari najalo Jeana Todta, Rosse Brawna a Michaela Schumachera - 90. léta

Devadesátky byly nejúspěšnějším obdobím pro Williams. Dvanáctiválcový motor Ferrari bohužel nestačil na menší a lehčí desetiválce konkurentů. Podle Prosta bylo „řídit Ferrari těžší než náklaďák“ a dostal padáka. V letech 1991 až 1993 nevyhrálo Ferrari jediný závod. V roce 1993 byl jako šéf týmu najat Jean Todt. V roce 1996 se přidal Michael Schumacher a od Benettonu přišli také Ross Brawn a Rory Byrne.

Nové milénium - Schumacherova éra a Kimi Räikkonen 

Nastává do té doby nevídaná dominantní éra Ferrari a Michaela Schumachera. Získávají pět titulů v řadě v letech 2000 až 2004. Ve druhé polovině dekády nastoupily týmy McLaren a Renault s pneumatikami Michelin, zatímco Ferrari využívalo pneu Bridgestone. Toxická atmosféra v McLarenu přinesla v roce 2007 titul ne jezdcům britské stáje, ale Kimimu Räikkönenovi z Ferrari

Desátá léta - Alonsovy infarkty, Vettelova černá práce

Kimiho Räikkönena vystřídal Fernando Alonso a Ferrari mělo blízko k titulům v roce 2010 a 2012. Ale v obou případech bolestivě prohrálo ve prospěch Red Bullu a Sebastiana Vettela. Ten Sebastian Vettel, který se rozhodl dosáhnout ve Ferrari na to, co se Alonsovi nepovedlo. Dnes je ale zřejmé, že se to nepovede ani jemu. Kontroverzní  nejasnosti kolem motorů a napjatý vztah Vettel – Ferrari budou bohužel už navždy patřit k závěru druhé dekády nového století.